Garstka informacji przed Black Friday. Prawa konsumenta

black friday

Już w najbliższy piątek Black Friday, czyli święto promocji i tańszych zakupów. Choć na nadchodzące przeceny wyczekują już klienci, to także świetna okazja dla nie zawsze uczciwych sprzedawców, którzy mogą chcieć oszukać kupujących. Wobec tego UOKiK przygotował poradnik, w którym przypomina o najważniejszych prawach konsumentów.

Zakupy stacjonarne:

Czy można reklamować towar?

Jeśli produkt ma wadę, to tak. Zawsze. Do sprzedawcy można zwrócić się z reklamacją w ciągu dwóch lat od dnia wydania rzeczy. Istnieje wyjątek od tej reguły, jeśli towar został przeceniony ze względu na wadę. Wówczas nie można złożyć reklamacji.

Czego można żądać przy reklamacji?

Są trzy możliwości – naprawa towaru, wymiana bądź obniżenie ceny. Na rozpatrzenie reklamacji przedsiębiorca ma 14 dni. Jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, można żądać także odstąpienia od umowy.

Czy można zwrócić produkt?

To sprzedawca określa warunki zwrotu towaru. O taką możliwość należy zapytać przed zakupem.

Co zrobić, gdy przy kasie cena okaże się wyższa, niż na produkcie/metce/wywieszce?

Mamy prawo kupić towar w korzystniejszej dla nas cenie.

Zakupy przez internet

Czy można sprawdzić przesyłkę przy kurierze?

Jeśli opakowanie jest uszkodzone, to należy otworzyć je przy kurierze i spisać z nim protokół. Wiadomo, że nie zawsze istnieje taka możliwość, dlatego wówczas jako dowód warto nagrać film lub zrobić zdjęcia dokumentujące otwieranie paczki.

Towar został uszkodzony w czasie przesyłki. Kto ponosi za to odpowiedzialność?

Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.

Czy można zwrócić produkt?

Na zwrot każdy konsument ma 14 dni, jednak towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Ta sama zasada obowiązuje w przypadku przecenionych produktów.

Od stycznia droższe papierosy i alkohol